Kinesisk økonomi truet af boble på ejendomsmarkedet

Byggeboomet i Kina har i mange år imponeret hele verden. Intet andet sted er der blevet bygget så meget på så kort tid. Byggeprojekter som ikke var økonomisk mulige andre steder er blevet opført i Kina, som på få år har fået moderne supermetropoler af imponerende dimensioner.

Der findes dog også en bagside af medaljen. Byggeboomet har som andre økonomiske bobler været drevet frem af forventningen om, at priserne ville blive ved med at stige år efter år. De kinesiske myndigheder har haft en interesse i at bibeholde forventningerne hos investorerne om fortsat vækst for derigennem at holde nybyggeriet på et højt niveau. Man har også forsøgt, at understøtte den Kinesiske økonomi under den verdensomspændende økonomiske krise ved, at igangsætte store byfornyelsesprojekter, som har haft til formål at holde gang i beskæftigelsen og afbøde de økonomiske konsekvenser ved den faldende eksport til USA og Europa.

Den australske tv-kanal SBS har lavet en dokumentarudsendelse, som viser tomme spøgelsesbyer i Kina. Byerne er moderne og fuldt udstyrede byer med shopping centre, motorveje og luksus-lejligheder. Det eneste der mangler er indbyggerne, for priserne på lejlighederne er alt for høje til, at mennesker med almindelige lønninger har råd til at bo i dem. Ifølge dokumentarudsendelsen er det ikke et spørgsmål om boblen i ejendomsmarkedet brister, men snarere om hvornår den gør det. Kina har, som de andre lande i gruppen af BRIC-landende (Brasilien, Rusland , Indien og Kina) ellers tilsyneladende formået at holde den økonomiske krise på afstand. Spørgsmålet er nu om Kina fortsat er i stand til at navigere uden om krisen og undgå at boblen på ejendomsmarkedet springer med altødelæggende økonomiske følger. Man kan kun håbe på, at boblen på ejendomsmarkedet ikke springer på en gang men, at luften langsomt siver ud af ballonen, så de økonomiske og sociale konsekvenser mindskes.

 

Her er dokumentarudsendelsen fra SBS:

 

 

Se også denne video fra Bloomberg om ejendomsboblen i Kina:

 

 

 

 

 


Vil du være blogger på Dansk Handel og Erhverv?
Vi tillader oprettelse af profil og udgivelse af egne artikler på sitet. Vi kræver blot at du overholder vores retningslinjer.
Bliv gæsteblogger

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *