Der er efterhånden ikke det, du ikke kan købe på nettet. Og det benytter danskerne sig af nu, hvor Coronavirussen har lukket en lang række fysiske butikker. Og selvom dagligvareforretningerne stadig holder åbent og melder om massevis af varer på hylderne, har onlinebutikken Nemlig været nødt til at indføre køsystem grundet et enormt antal kunder.
Hos PostNord kan man også mærke, at danskerne handler foran skærmen, og de nu blå postbude løber med 30% flere pakker end normalt. De ekstra 30% pakker stammer vel at mærke fra handel på danske webshop. Interessant er det, at PostNord melder om et fald i handlen på udenlandske webshops i denne periode.
Mange flere handler på nettet
Godt nok kom Corona-virussen som en spand koldt vand i hovedet på dansk erhvervsliv, som lider under kundeflugt og påbud om lukninger. Men selv før pandemien viste sit grimme ansigt, stjal onlinebutikker flere og flere kunder fra de fysiske butikker.
I løbet af de sidste godt 10 år er antallet af danskere, der har handlet på nettet inden for de sensete 3 måneder, steget fra 50% til 74% ifølge Danmarks Statistik.
Enorm konkurrence blandt webbutikker
Corona har sat sit præg på det kommercielle onlinemijlø på det seneste. Hårdt pressede virksomheder, som indtil nu ikke har været at finde på nettet, er nu gået i gang med at købe hjemmesideløsninger og sætte webshop op. Men antallet af webshops har hele tiden været stødt stigende. Det betyder større udvalg og bedre priser for forbrugerne. Men for den enkelte shop betyder det, at konkurrencen er skrap som aldrig før.
Hvordan klarer man sig, hvis man vil undgå at se sig overhalet af onlinegiganterne inden for de respektive brancher? Hvilke trends skal man sørge for at ride med på, hvis man vil have fat i kunderne på den smarte, moderne måde?
Eksperter: Sådan får du en bid af kundekagen i et konkurrencepræget miljø
Ifølge marketingeksperter er det især tendenser som gamification, abonnementsløsninger og marketing-automation, der skal til for at holde sig ovenvande på nettet i fremtiden.
Gamification er en teknik lånt fra spillenes og sportens verden. Her indfører virksomhederne elementer fra spil i markedsføringen, eksempelvis i form af konkurrencer, point ved køb eller hjemmelavede spil med produkter eller figurer fra sortimentet.
Flere og flere butikker tilbyder en form for abonnementsmodel. Her kan du som medlem få rabatter og ekstra gode tilbud. Også mange film- og bogservices kræver køb af abonnement, hvis du vil have underholdningen hjem i stuen. Det er ikke svært at tilbyde et abonnement. Det svære er at skræddersy oplevelsen til hver kunde, så han eller kun bliver hos dig.
Det bringer os til den sidste tendens, nemlig marketing-automation. Markedsføring på nettet er et vivar af kanaler, e-mailkampagner og opdateringer. Derfor kan automatisering gøre markedsføring meget hurtigere. Automatiseringen skal baseres på den information, virksomheden har om sine kunder. Derved kan automatiske e-mails og posts på de sociale medier også gøre markedsføringen individuel og særdeles effektiv.
Stadig ved det gamle
Markedsføring er en blanding af hippe, nye tendenser på den ene side og mere traditionel markedsføring på den anden.
Virksomhederne bruger millioner af kroner på markedsføringer på nettet. Og det virker. Men samtidig er der åbenlyse fordele ved at findes øverst i samlingen med resultater i Google, som er den søgemaskine, fleste mennesker benytter sig af. Søgemaskineoptimering (SEO), som er arbejdet med at optimere sin webside, sine tekster og sit system til søgninger, har været her længe. Og den tjans forsvinder ikke i den nærmeste fremtid.
Der er naturligvis også udgifter forbundet med SEO. Eksempelvis benytter stort set alle onlinebutikker et SEO-værktøj til at holde øje med, hvor de bliver vist i søgemaskinen, når kunderne søger på forskellige ord. Mange benytter også eksterne bureauer til at stå for systemoptimering og -vedligeholdelse.
Men udgifterne forbundet med så at sige at “dukke naturligt op” i Google er små i forhold til den indtjening, det kan give. Godt nok er er der meget skjult reklame, advertorials og snedig markedsføring, men vi er alligevel gode til at parere, når vi ser annoncer. Det betyder, at mange vælger annoncerne fra til fordel for de organiske (naturlige, red.) resultater i en søgemaskine.
Præcis derfor er det også en god ide at gøre sig bekendt med de nyeste tendenser inden for onlinemarkedsføring.