Hvad er abonnementsøkonomi? Og hvorfor er det godt at sidde for bordenden af den?

AbonnementsøkonomiI mange hundrede år har vi praktiseret udlejningens kunst. Engang var der tale om heste og vogne – i dag handler det i høj grad om teknologi, information og underholdning.

Abonnementsøkonomien hersker og boomer.

Som kunder prioriterer vi anderledes, end vi gjorde før. Vi er på udkig efter nye måder at interagere med virksomhederne på, og hvor det engang var vigtigt for os at eje den ydelse eller det produkt, vi aftog, er tilgængelighed og brugervenlighed langt vigtigtere nu.

Det betyder, at vi er villige til at leje i stedet for at eje.

Ifølge softwarevirksomheden Zuora er drivkraften bag abonnementsøkonomien forbrugerens ønske om at kunne leje noget efter behov og dermed undgå ansvaret og den relativt store udgift, der er ved at købe produktet.

Lad os tage et par ekspempler, som du kender rigtig godt.

Abonnementsøkonomien i dit hjem

Når du skal se en film eller en serie, hvad gør du så? Du går ikke længere ned i butikken og køber dvd-boksen. I stedet finder du filmen eller serien på HBO, Netflix eller Viaplay. Når du skal høre musik, benytter du Spotify. Når du skal læse bøger, er Mobifo blot en af de mange muligheder for abonnement på bøger.

Set fra virksomhedernes vinkel giver lejemetoden tryghed i form af en sikker og konstant inkomst fra de mange abonnenter. Til gengæld skal virksomhederne være opmærksomme på, at kundernes forventninger til dem har forandret sig.

Abonnementsøkonomien stiller nye krav til virksomhedernes kundepleje

Denne form for lejeøkonomi stiller pludselig andre krav til virksomhederne. Før handlede det om produktet og salget. I dag skal virksomhederne pleje kundeforholdet i en grad, som aldrig før er set. Og for at holde på kunden, må virksomheden excellere i at personificere den pågældende service.

Selvom virksomhedernes bundlinjer trives grundet de trofaste abonnenter, kan man sige, at magtbalancen har ændret sig i kundernes favør. For at forblive trofaste, betalende abonnementer skal produktet udvikle sig og konstant gøre en forskel i den enkelte kundes liv. Virksomhederne må tilbyde skæddersyede services og tilpasse information, nyheder, anbefalinger og support til den enkelte bruger. Salget slutter nemlig ikke længere, når kunden har afgivet sine kreditkortoplysninger.

USP’er og kontinuerlig variation

Især for markedsføringsteamet er der nye opgaver i bakken. Det gælder om at italesætte de unikke fordele, kunden får ved at leje hos dig, frem for at købe hos en anden virksomhed. Ofte er det friheden ved at kunne benytte produktet, når du har lyst. Fleksibiliteten, der gør dig i stand til selv at sammensætte en løsning. Eller måske tid sparet ved at få produktet leveret til døren hver uge eller måned.

Alt i alt giver disse abonnementsøkonomiske egenskaber et produkt, der er varieret, og som forbliver spændende.

I hvert fald for de virksomheder, der gør det godt.

Skriv et svar