Det er ikke længere nok at sammensætte en sludder for en sladder online. I hvert fald ikke hvis du vil gøre dig forhåbninger om at fange de surfende brugere og sælge dem dine produkter.
Potentielle kunder kigger i stigende grad efter inspiration, underholdning og relevant oplysning fra virksomhederne, før de tager beslutningen om, hvem de vil handle hos.
Søgemaskinerne bliver også hele tiden dygtigere til at læse, og vil du arbejde dig opad mod mere synlighed på internettet, må du spidse din digitale fjerpen og finde kreativiteten frem.
Hvad er content marketing, og hvorfor virker det?
Content marketing er indholdsproduktion med henblik på at afhjælpe kundernes problemer eller svare på de spørgsmål, kunderne måtte have i forbindelse med det produkt, virksomheden sælger. Her taler vi ikke om ja/nej-spørgsmål af teknisk karakter. Nej, content marketing er indhold af mere omfangsrig karakter, hvor virksomheden taler ind i kundens hverdag og følelsesliv på en kreativ og underholdende måde. Samtidig skal indholdet spille sammen med en nøje tilrettelagt forretningsstrategi og passe sammen på tværs af de mange kanaler, vi benytter os af i dag. Content marketing kan være virksomhedens blog, SoMe-posts, nyhedsbreve og længere e-bøger.
Content marketing er egentlig ikke noget nyt. Det at skrive informerende og underholdende tekster med relation til et produkt er en strategi med hundredvis af år på bagen. Det er navnet ‘content marketing’, som er af nyere dato. Strategien blev naturligvis døbt i USA, og forbindes især med den amerikanske virksomhed Content Marketing Institute.
I dag har de fleste større virksomheder med respekt for deres onlinesynlighed gang i content marketing i en eller anden udstrækning. Det skyldes, at søgemaskiner som Google og Bing sætter stor pris på gennemarbejdet tekstindhold, som kan tilfredsstille deres kunder – som jo er dig og mig. Content marketing er altså også en vigtig del af det at arbejde søgemaskineoptimering (forkortet SEO).
Mindre push og mere pull
I mange år har push-strategien siddet på tronen af marketing. Push-strategien indbærer en opsøgende strategi fra sælgers side, som ringer eller skriver for at skubbe produktet ud til kunden. Sådan er det ikke længere – i hvert fald ikke i så høj grad. I dag peger tendensen mod den mere moderne pull-strategi, hvor sælger skal give noget til gengæld for kundens interesse, loyalitet og – ja, penge. Faktisk viser en stor undersøgelse af B2B-markedsføring, at den gennemsnitlige kunde gennemgår hele 60 % af beslutningsprocessen om at købe en vare, før vedkommende overhovedet har talt med en sælger.
Hvad er god content marketing?
God content marketing handler om:
- at kende din målgruppe.
- at kunne skille dig ud fra mængden.
- at tale med samme stemme over flere kanaler.
- at skabe opmærksomhed og købsinteresse, før du forsøger at sælge.
- at have tålmodighed og vægte kvalitet frem for hurtige løsninger.
- at kunne skrive struktureret og kommunikere tydeligt.
Ofte er det ikke selve strategien, den halter med. Og meget store virksomheder, som har ressourcerne til at følge strategien til dørs, oplever stor succes med content marketing. Der, hvor det kniber med udførelsen, er hos de mindre virksomheder eller enkeltmandsvirksomhederne. For det tager tid at skrive tekster. Og det tager endnu længere tid at give dem et kreativt tvist.
Derfor vælger mange at bruge en freelancer. Engang bar freelanceren en bred titel som rummede for eksempel skribenten eller journalisten under sin paraply. I dag har freelancemarkedets store gruppe med tekstforfattere forstået, hvad det drejer sig om, og refererer til sig selv med mere aktuelle titler såsom content specialist, content marketer eller måske SEO-tekstforfatter. Disse titler gør det klart, at tekstarbejdet er digitalt, og at formålet med tekstproduktionen i sidste ende er at skaffe freelancerens kunder (virksomhederne) mere onlinesynlighed.
Content marketing er en langsigtet strategi
Uanset hvad, er content marketing en udgift til at begynde med. Hvis du selv står for indholdsproduktionen, koster det din tid, som du kunne have brugt på andre ting. Hvis du har en hær ansat til at fylde bloggen, nyhedsbrevet og de sociale medier med små bidder en din historie, beder hæren om løn til gengæld for den effektive prodution. Hvis du vælger freelance-løsningen, kan du bede om tekster efter behov og budget.
Men gevinsten ved at levere godt indhold over længere tid skal nok vise sig. Du skal ikke lade sig skræmme af, at de store virksomheder udgiver artikler og sender nyhedsbreve dagligt. Når du skal i gang med produktionen, er det bedre at sætte dig et overkommeligt og realistisk mål. Hvis du driver en lille virksomhed, er giganterne ikke dine konkurrenter. Sammenlign i stedet for dig selv med virksomheder, der ligner din, og forsøg at gøre det lidt bedre end dem.
Det vigtigste for din content marketing er vedholdenhed – kunderne bryder sig ikke om, at virksomhederne tilsidesætter deres behov. Og i dag titler magtfordelingen i både købsproces og kundeforhold i den grad til kundernes side.