Det er afgørende, at potentielle kunder kan finde din virksomhed, når de søger på nettet. Men hvordan gør man opmærksom på sig selv?
En mulighed er at annoncere på Google gennem Ads. Med annoncer på Ads får du mulighed for at ligge øverst i søgeresultaterne, men det kommer med en pris. Google tager selvfølgelig penge for at vise dine annoncer øverst i søgeresultaterne. Priserne varierer efter, hvilket produkt man sælger, og man skal gøre op med sig selv, om det er prisen værd – for det er ikke billigt.
En anden metode for at blive set er gennem Googles organiske søgeresultater. Hvis din virksomhed ligger øverst på side 1, er det klart, at man vil få en del kundehenvendelser ad den vej. Det kan ikke undgås, for der er rigtigt mange, der søger efter varer på Google.
Du betaler ikke Google noget, når potentielle kunder klikker ind på din hjemmeside via de organiske søgninger. Så i den forstand er det en no brainer. Sørg for at ligge øverst på Google!
Men hvordan gør man det?
Det er – i sagens natur – ikke så ligetil, for var det det, ville alle jo gøre det. Men skal man ligge lunt i de organiske søgeresultater, skal man som minimum følge nedenstående tre råd.
-
Skriv gode tekster
Gode tekster er afgørende for at ranke godt. Men hvordan ved Google, om en tekst er god?
Ja, det ved Google heller ikke noget direkte om, for Google er jo bare software, der ikke kan vurdere en tekst kvalitet målt efter normale kriterier. Men Google kigger på de besøgende. Læser de teksten til ende, eller klikker de væk efter det første afsnit. Hvis kunden scroller i bund og bruger de 5 minutter, det tager at læse teksten, er det for Google en tydelig indikation på, at teksten er interessant. Og netop det vil gøre Google mere tilbøjelig til at give teksten gode placeringer i de organiske søgninger.
Men hvordan skriver man gode tekster? Jo, det er der 500 vejledninger om på nettet, men hvis du ikke kan finde ud af skrive dem selv, kan du få hjælp her.
-
Få styr på dine søgeord
Når en bruger søger på Google, sker det gennem søgeord, fx professionel korrekturlæsning, købe headset eller billig vaskemaskine.
Som virksomhed handler det derfor om at overveje, hvilke søgeord brugerne skriver, når de søger på en vare, som ens virksomhed sælger.
Der findes talrige værktøjer til at undersøge brugernes søgemønstre, og når man ved, hvile søgeoord man skal ranke på, ja, så skal teksten skrives derefter.
Sælger man korrekturlæsning, er det nærliggende at tro, at man blot skal skrive ordet korrekturlæsning 25 gange i teksten, så Google forstår, at teksten handler om korrekturlæsning.
Men pas på med de, for hvis du skriver dit søgeord mange gange, kan Google blive mistænkelig. Flet søgeordet naturligt ind i teksten, og brug også ord, der er i familie med det primære søgeord. Det kunne i tilfældet med korrekturlæsning være ord som tekst, rette, finde fejl, sprog, stavefejl og lignende.
-
Skriv langt, længere, længst
Google elsker tekst, for selv om Google er en maskine, så er tekst faktisk noget, maskinen forstår. Eller forstår og forstår! Det er måske at stramme den. Men tekst er data, som Google kan analysere, og det gør Google så. Og det er meget enkelt. Jo længere din tekst er, desto bedre forstår Google, hvad den handler om. Flere data giver bedre resultater. Sådan er det.
Derfor bør din tekst være mindst 800 ord – men gerne meget længere.
Som skribent støder man her ind i et dilemma, for måske man har leveret sit budskab på 500 ord? Skal man så skrive videre? Ja, men ikke, hvis det, man tilføjer, vil trætte læseren, med risiko for at han klikker væk fra siden. Det vil påvirke bounce raten negativt.
Men har du noget på hjerte, så skriv gerne langt – jo længere desto bedre.